Auton koko pohdinnassa – onko aika hankkia isompi auto?
Elämäntilanteen muuttuessa kuljetettavia ihmisiä tai tavaraa on usein enemmän. Silloin monien haaveeksi nousee uusi, isompi auto. Minkä kokoinen auto olisi tarpeisiin sopiva ja taloudellisesti sekä ekologisesti järkevä vaihtoehto?
Jos auton tilat eivät riitä tarvittaville ihmisille tai tavaroille ja arki hankaloituu sen takia, on todennäköistä, että autokuume alkaa nousta. Ennen kuin vedät ostohousut jalkaan ja haet autolainaa, pohdi muutamia asioita, jotta osaat valita oikean kokoisen auton omiin tarpeisiisi.
Minkä kokoinen auto? Pidä mielessä nämä 3 asiaa:
- Onko autossa riittävä määrä paikkoja ja tilaa ihmisille? Mahtuuhan koko perhe kyytiin? Kiinnitä autoon ennen ostopäätöstä kaikki käytössä olevat tai tulevaisuudessa käyttöön tulevat lasten turvalaitteet. Varmista, että ne mahtuvat autoon ja muut matkustajat kyytiin – myös ovet suljettuina.
Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen opastaa työkseen kuluttajia ja ammattilaisia autoasioissa.
”Monissa autoissa takaistuimella oleva turvalaite pakottaa säätämään etuistuimen varsin eteen. Tämä saattaa tehdä etuistuimella istumisesta hankalaa ja ahdistavaa”, hän huomauttaa.
Joskus autoon on hyvä saada mahtumaan perheen ulkopuolisiakin. Ovatko lapsesi esimerkiksi aloittaneet urheiluharrastuksen, jonka takia on kuljettava kentillä tai halleilla pitkin lähiseutuja ja Suomea – ja kimppakyytiin olisi tulossa joukkuekavereitakin? Jos harrastuksen voi arvella jatkuvan pitkään eikä esimerkiksi julkisilla liikkuminen ole mahdollista, isompi auto voi olla oikea ratkaisu.
- Mahtuvathan kaikki tarvittavat tavarat mukaan? Uuden harrastuksen aloitus perheessä saattaa paljastaa yllättäviä tilantarpeita autossa. Harrastusvälineet – vaikkapa valtavat lätkävarustekassit – vievät paljon tilaa tai vaativat jopa ylimääräisiä kuljetuslaitteita, kuten suksiboksin, pyöränkuljetustelineen tai venetrailerin. Testaa, että kaikelle tarpeelliselle on paikkansa.
Jos lisäät tavarankuljetuskapasiteettia väliaikaisesti esimerkiksi suksiboksilla, varmista auton suurin sallittu kattokuorma ja huomioi, että boksin paino verottaa jo osansa kattokuormasta.
Tavara kulkee autossa paitsi arkena, myös pidemmillä lomareissuilla. Kesä- tai talvilomamatkan, ehkä jopa mökkiviikonlopun tavaramäärä saattaa yllättää. Auton on hyvä olla riittävän iso myös pakkaamisen turvallisuuden takia.
”Varsin usein auton tavaratila on ikään kuin samaa tilaa matkustamon kanssa. Silloin tulee huomioida, ettei tavaratilaa saa kuormata takaistuimen selkänojan yläreunaa korkeammalle. Näin varmistetaan, etteivät tavarat jarrutuksessa tai törmäyksessä työnny matkustamoon ja aiheuta vammoja”, Teppo Vesalainen muistuttaa.
Auton koossa ei kuitenkaan kannata liioitella: vain kerran tai kaksi vuodessa toistuvia mittavia kuljetustarpeita varten voi olla järkevämpää käyttää irrallisia kuljetuslaitteita tai vuokrata isompi auto kuin hankkia sellainen omaksi. Jos taas tarve lisätilaan on säännöllistä, isompi auto helpottaa elämää.
- Saako autolla vetää ja minkä kokoista kuormaa? Veneen tai matkailuvaunun kuljettamiseen saatetaan tarvita autolta parempaa vetokykyä. Neliveto tai korkeampi maavara on tarpeen haasteellisissa tieolosuhteissa liikkumiseen.
Jos haluat käyttää perävaunua tavaran kuljettamiseen, varmista auton suurimmat sallitut vetomassat (jarruton ja jarrullinen). Niiden tulee olla riittävät kuljetettavaan kuormaan nähden.
”Joskus autossa saattaa olla vetokoukku, vaikka sillä ei saa vetää perävaunua ollenkaan. Joidenkin sähköautojen kohdalla olen törmännyt siihen, että vetokoukku on asennettu pelkästään pyöränkuljetustelineen käyttöä silmällä pitäen”, Vesalainen kertoo.
Tunne tarpeesi ja valitse järkevin auton koko
Omiin tarpeisiin nähden liian suuren auton hankkiminen ei ole taloudellisesti ja ekologisesti kannattavaa. Yleensä isoissa autoissa myös käyttökustannukset ovat suuremmat. Lisäksi suuri auto voi olla käytännöllisyyden – esimerkiksi pysäköinnin ja säilytyksen – kannalta hankala.
Iso uudehko auto saattaa kuitenkin olla ekologisempi vaihtoehto kuin pieni, mutta vanha auto. Toisaalta pieni uusi auto on usein ekologisempi kuin uusi iso – ainakin, jos niiden käyttövoima on sama.
”Autoa vaihtaessa myös käyttövoima saattaa muuttua. Tämä tuo oman mausteensa asiaan: iso uusi sähköauto on ekologisempi kuin pieni uusi polttomoottoriauto. Näin on ainakin käytönaikaisten päästöjen osalta”, Vesalainen toteaa.
Autojen kokoluokat ja segmenttiluokitus – mikä on suosituin?
Autojen segmenttiluokitus jakaa autot ryhmiin koon, korityypin ja hintaluokan mukaan. Sedan-, farmari- ja coupe-koriset autot on jaettu seitsemään segmenttiin (A, B, C, D, E, F ja S). Katumaasturit puolestaan on jaettu kolmeen (JS, JM, JL) ja tila-autot kahteen segmenttiin (M2 ja M3).
Suomessa suosituimpia autoja ovat ensirekisteröintien perusteella vuodesta toiseen C-segmenttiin kuuluvat keskikoiset autot.
”Esimerkkejä näistä C-segmentin autoista ovat Skoda Octavia, VW Golf, Toyota Auris ja Corolla, Opel Astra, Ford Focus, Kia Ceed ja Seat Leon”, Vesalainen listaa.
Pienten ja keskikokoisten katumaasturien suosio on viime vuosina kasvanut. Kasvusta huolimatta suosio ei yllä vielä C-segmentin keskikokoisten ”perheautojen” tasolle.
Isompi auto – huomioi autolaina ja muut kulut
Kun päivittää auton suuremmaksi, kasvavat yleensä myös kulut. Vuosikustannuksia voi olla hankala arvioida, sillä summaan vaikuttavat monet tekijät, eikä kaikki ole omissa käsissä. Jonkinlainen arvio kannattaa silti tehdä, jotta talous pysyy tasapainossa ja osaat päättää, minkä suuruinen autolaina on tarpeen.
- Vakuutusmaksut muodostavat vuosittain huomattavan summan autonomistajan kuluista.
”Autonvaihtoa suunnittelevan kannattaakin jo ennen ostopäätöksen tekoa pyytää samansisältöiset vakuutustarjoukset useammalta eri vakuutusyhtiöltä. Vakuutusten kilpailuttaminen kannattaa, sillä erot maksuissa voivat eri yhtiöiden välillä olla hyvinkin suuria”, Teppo Vesalainen muistuttaa.
- Ajoneuvoveron määrä ei ole kilpailutettavissa, mutta se on selvitettävissä. Vertaa summaa nykyisen auton veroon ja tiedät, nouseeko vai laskeeko vero auton vaihdon myötä.
- Polttoaine on auton suurimpia käyttökuluja. Autovalmistajien ilmoittamista kulutuslukemista voi päätellä jotakin, mutta usein todellinen keskikulutus sadalla kilometrillä on korkeampi kuin annetut luvut.
Suksiboksi ja muut kiinnitetyt lisälaitteet nostavat polttoaineen kulutusta jonkin verran.
”Niitä ei kannata pitää autoon kytkettyinä turhaan. Jos tuntuu, että tällaiselle ’tilapäiselle’ kuljetuskapasiteetille on tarvetta lähes päivittäin, voi auton päivittäminen suurempaan olla järkevämpi vaihtoehto”, Vesalainen sanoo.
- Auton huolto- ja katsastusmaksut sekä rengaskulut ovat myös huomattava kuluerä.
”Huolto- ja rengashintoja voi kysellä korjaamoilta ja rengasliikkeistä etukäteen, ennen ostopäätöksen tekoa”, Vesalainen vinkkaa.
- Lisäkulut saattavat yllättää suurempaan autoon vaihtavan. Esimerkiksi laivalle ajettaessa isommasta autosta saattaa joutua maksamaan enemmän. Laivayhtiöt ovat määritelleet tietyt kokorajat autoille eri hintaluokissa.
Myös tilavamman autohallipaikan hankinta saattaa tulla ajankohtaiseksi, jos uusi isompi auto ei enää mahdukaan vanhalle paikalle.
- Autolaina muodostaa monen autonomistajan vuosikuluista huomattavan osan. Autolainan lyhennykset voivat vaihdella suuresti, mutta jonkinlainen arvio lainakuluista olisi hyvä olla vuositasolla.