Edulliset sähköautot tulevat – mitä eroa on eri hintaisilla sähköautoilla?
Sähköautojen hintaskaala laajenee, kun edullisemmat mallit yleistyvät. Sähköauto voi maksaa noin 25 000–150 000 euroa. Mitä herkkuja rahalla saa? Entä millaisia ovat halvemmat autot? Asiantuntija kertoo tärkeimmät erot.
Kysyimme tutkimuksessamme suomalaisilta syitä ja esteitä sähköauton hankinnalle vuonna 2023. Yksi yleisimmin mainituista esteistä oli sähköautojen liian korkea hinta.
Pian sähköautot ovat yhä useampien saatavilla: halvemman hintaluokan sähköautot tulevat Suomen markkinoille keväällä 2024. Jatkossa sähköauton voi hankkia edullisimmillaan noin 25 000 eurolla.
Vuonna 2023 myytyjen sähköautojen keskihinta oli reilu 50 000 euroa. Akkuteknologian halpenemisen ansiosta markkinoille saadaan nyt myös pienempiä ja edullisempia sähköautomalleja.
”Akku on auton kallein komponentti. Autovalmistajat lähtivät sähköistymiseen jo luontaisesti kalliimmista isommista autoista, koska akun kustannus häviää helpommin muutenkin korkeaan hintaan. Jos pieneen autoon olisi laittanut akun, se olisi äkkiä tuplannut auton hinnan”, kertoo Autotuojat- ja teollisuus ry:n juristi Teemu Nieminen.
Halpojen ja kalliimpien sähköautojen välillä eroa on paitsi koossa myös akun kapasiteetissa, lataustehossa sekä ajomukavuutta ja turvallisuutta lisäävissä ominaisuuksissa. Myös laatuvaikutelma – ovatko penkit nahkaa vai kangasta, kuinka hyvä äänentoisto autossa on – vaihtelee hinnan mukaan.
”Tärkeintä on ostaa omaan käyttöön sopiva sähköauto. Esimerkiksi pienempi akku riittää hyvin kaupunkiajoon.”
Lue alta, miten eri hintaiset sähköautot eroavat toisistaan.
Edulliset sähköautot: hintaluokka 20 000–30 000 euroa
Mitä rahalla saa? Pienen hyvän perusauton, joka kuluttaa vähemmän sähköä kuin isommat sähköautot.
Akun kapasiteetti: 40–50 kilowattituntia.
Toimintasäde: Hintaluokan sähköautojen tyypillinen toimintasäde on 200–300 kilometriä.
Latausteho: 50–100 kilowattia. Pikalaturi lataa 40 kilowattitunnin akun 20 prosentista 80 prosenttiin noin 30 minuutissa. Kotilatauslaitteella (11 kW) lataukseen kuluu noin neljä tuntia.
Vakiovarusteet: Vaihtelevat mallin mukaan, mutta esimerkiksi latauksen etäohjaus kännykästä, vakionopeudensäädin, akustinen eli ainoastaan piippausääneen perustuva pysäköintiavustin, ilmastointi, penkinlämmitys.
Valikoima Suomessa: Vielä suppea, mutta kasvaa jonkin verran tulevina vuosina.
Kenelle sopii? Autoilijalle, joka ajaa lähinnä lyhyitä matkoja eikä kaipaa tilaihmettä. Pienempi sähköauto on loistava valinta perheen kakkosautoksi tai kauppakassiksi
Keskihintaiset sähköautot: hintaluokka 40 000–65 000 euroa
Mitä rahalla saa? Perusmukavuuksilla varustetun suuremman sähköauton, joka on mukava myös pidemmillä ajomatkoilla.
Akun kapasiteetti: 60–80 kilowattituntia.
Toimintasäde: 400–600 kilometriä.
Latausteho: 100–200 kilowattia tai jopa yli 200 kilowattia, mallista riippuen. Pikalaturi lataa 60 kilowattitunnin akun 20 prosentista 80 prosenttiin noin 20 minuutissa. Kotilatauslaitteella (11 kW) lataukseen kuluu 6–7 tuntia.
Vakiovarusteet: Vaihtelevat mallin mukaan, mutta esimerkiksi latauksen etäohjaus kännykästä, akun esilämmitys, aktiivinen vakionopeudensäädin, kameralla varustettu pysäköintiavustin, aktiivi-ilmastointi, penkinlämmitys- ja ilmastointi.
Valikoima Suomessa: Malleja on markkinoilla reilusti useilta eri valmistajilta.
Kenelle sopii? Paljon ajavalle autoilijalle, joka haluaa nauttia tavanomaisista modernin auton mukavuuksista.
Kalleimmat sähköautot: hintaluokka 70 000–150 000 euroa
Mitä rahalla saa? Premium-ominaisuuksilla varustetun suuremman sähköauton, joka sopii pidemmille ajomatkoille.
Akun kapasiteetti: 80–100 kilowattituntia.
Toimintasäde: Akkukoon kasvaessa toimintasäde ei enää kasva lineaarisesti, koska suurempi ja/tai tehokkaampi auto kuluttaa enemmän. Hintaluokan sähköautojen tyypillinen toimintasäde on 500–700 kilometriä.
Pikalatausteho: Jopa yli 200 kilowattia. Pikalaturi lataa 60 kilowattitunnin akun 20 prosentista 80 prosenttiin 20 minuutissa. Kotilatauslaitteella (11 kW) lataukseen kuluu 6–10 tuntia.
Vakiovarusteet: Vaihtelevat mallin mukaan, mutta esimerkiksi latauksen etäohjaus kännykästä, akun esilämmitys, aktiivinen vakionopeudensäädin, itseohjautuva autonominen pysäköinti, aktiivi-ilmastointi, kaista-avustin, lämmitetyt, ilmastoidut ja hierovat penkit. Auto osaa ehdottaa sopivia latauspaikkoja ajoreitin varrelta.
Valikoima Suomessa: Malleja perinteisiltä premium-autovalmistajilta ja myös uusilta, Suomessa vähemmän tunnetuilta merkeiltä. Suppeampi kuin keskihintaisten autojen valikoima.
Kenelle sopii? Autoilijalle, joka kaipaa ykkösluokan ajomukavuutta pidemmille matkoille.