Sähkömoottoripyörän hankinta harkinnassa? Näin se eroaa perinteisestä
Sähkömoottoripyörät ovat yleistymässä pikkuhiljaa Suomessakin. Niissä ja perinteisissä moottoripyörissä on paljon samaa, mutta erojakin löytyy esimerkiksi kustannuksissa, ajo-ominaisuuksissa ja ekologisuudessa. Lue, mitä sähkömoottoripyörästä on hyvä tietää ennen hankintaa.
Liikenne sähköistyy, niin myös moottoripyörät. Perinteiset moottoripyörävalmistajat ovat tuoneet markkinoille sähkömoottoripyöriä, ja vaihtoehtoja löytyy myös niihin erikoistuneilta brändeiltä. Suomen Motoristit ry:n varapuheenjohtaja Veli-Pekka Ratinen kertoo, että Suomessa on tällä hetkellä kaupan sähkömoottoripyöriä muutamilta eri valmistajilta, ja valikoima kasvaa pikkuhiljaa.
Moni on kiinnostunut sähkömoottoripyörien ominaisuuksista ja miettii, voisiko sähköinen prätkä olla itselle sopiva valinta. Useissa maissa sähkömoottoripyörät ovat jo kovassa nousussa, mutta Suomessa kehitys on vasta alussa. Vuonna 2023 myytiin 24 sähkömoottoripyörää, selviää MP Kauppiaat ry:n ensirekisteröintitilastosta. Mopoiksi rekisteröityjä sähköajoneuvoja myytiin noin 200.
Muun muassa bensan tuoksu ja äänimaailma ovat perinteisesti olleet monille tärkeitä moottoripyöräharrastuksessa. Ne puuttuvat sähkömoottoripyöräilystä. Myös oman pyörän tuunaaminen yksilölliseksi on osalle motoristeista tärkeää. Suomessa liikennekäyttöistä sähkömoottoripyörää ei kuitenkaan saa rakentaa itse – ainakaan vielä.
”Maailmalla lainsäädäntö sallii myös käyttövoimamuutokset polttomoottorista sähkökäyttöiseksi, joten tässäkin asiassa ollaan murroksessa”, Ratinen sanoo.
Hän on havainnut, että uusi moottoripyöräilevä sukupolvi ei välttämättä kaipaa ruuvailua ja rakentelua. Pääasiat harrastuksessa ovat yhteisöllisyys ja ajaminen.
”Nykypäivänä moottoripyöräkerhoilla ei välttämättä ole rakentelutiloja. Jos pyörää ei halua huoltaa itse, ei ole väliä, ajaako polttomoottori- vai sähkökäyttöisellä moottoripyörällä. Sähkömoottoripyörän huolto vaatii aina ammattilaisen.”
Näin sähkömoottoripyörä eroaa perinteisestä
Sähkömoottoripyörä ja perinteinen moottoripyörä näyttävät kutakuinkin samanlaisilta, ja suorituskyky on samaa tasoa.
Molemmat on rakennettu pitkälti samanlaisista osista. Sähkömoottoripyörässä erilaista ovat sähkömoottori ja akusto, joka antaa moottoripyörälle käyttövoiman. Tämä aiheuttaa eroja muun muassa moottoripyörien ajomukavuuden ja ajettavuuden välille.
Veli-Pekka Ratinen listaa 9 asiaa, jotka erottavat perinteisen ja sähkömoottoripyörän:
1) Ei vaihteita: sähkömoottoripyörä on yksinkertaisempi ajaa
Sähkömoottoripyörän hallintalaitteisto on yksinkertaisempi kuin perinteisen moottoripyörän, sillä siinä ei ole vaihteistoa kuten polttomoottorikäyttöisessä menopelissä. Sähkömoottoripyörää ajetaan käyttämällä kaasua ja jarrua, kun taas perinteisessä mallissa vaihdetaan myös vaihteita ajonopeuden mukaan.
Vaihteiden puuttuminen sähkömoottoripyörästä johtuu sähkömoottorin ja polttomoottorin eroista.
Polttomoottorin kierrosluku pidetään optimaalisella tehoalueella vaihteiden avulla. Tällöin ajoneuvo kulkee kevyesti. Sähkömoottori taas tuottaa samaa tehoa lähes koko kierrosalueen, joten vaihteistoa ei tarvita.
2) Sähkömoottoripyörä kiihtyy nopeammin
Sähkömoottoripyörät kiihtyvät yleensä nopeammin kuin perinteiset moottoripyörät. Kun sähkömoottorilla lähdetään liikkeelle, moottorin teho on käytössä välittömästi, ja tavoitenopeuteen päästään nopeasti.
Jotta ajoneuvo ei karkaa käsistä, automaattinen moottorinohjaus valvoo renkaiden pitoa ja tarpeen tullen rajoittaa käytettävissä olevaa tehoa esimerkiksi ajokelin mukaan.
Kuljettaja voi myös itse rajoittaa menopelin kiihtyvyyttä räätälöidyllä ajo-ohjelmalla tai valita valmiista ajo-ohjelmista. Valittavissa on hitaammin kiihtyvä taloudellinen ja nopeasti kiihtyvä urheilullinen ajo-ohjelma.
3) Matalampi painopiste: sähkömoottoripyörää on helpompi hallita
Sähkömoottoripyörän hallitseminen maantienopeuksissa ja pysähdyksissä on helpompaa kuin perinteisen moottoripyörän, koska siinä painopiste on matalammalla. Tämä johtuu siitä, että pyörän painavimmat osat – akusto ja moottori – sijaitsevat alhaalla rungossa tai takapyörän sisällä.
Perinteisessä moottoripyörässä painopiste on yleensä korkeammalla, koska polttoainesäiliö ja moottori vievät enemmän tilaa kuin akusto ja sähkömoottori, ja ne täytyy siksi sijoittaa hieman ylemmäs runkoon.
4) Sähkömoottoripyörä on kalliimpi ostaa mutta edullisempi ajaa ja huoltaa
Sähkömoottoripyörien hankintahinta on tavallisesti kalliimpi kuin perinteisten moottoripyörien, koska akut ovat kalliita. Niiden hinnat Suomessa liikkuvat noin 17 000–30 000 eurossa, kun vastaavat bensiinikäyttöiset moottoripyörät maksavat noin 9 000–20 000 euroa.
Sähkömoottoripyörällä on kuitenkin halvempaa ajaa. Jos esimerkiksi lataat sähköpyörän edullisesti pörssisähköllä yön aikana, voit päästä ajamaan sata kilometriä eurolla.
Vastaavan kokoisissa bensiinikäyttöisissä moottoripyörissä kulutus on tavallisesti 3,5–5,5 litraa sadalla kilometrillä. Jos polttoaine maksaa kaksi euroa litralta, sadan kilometrin ajaminen maksaa 7–11 euroa.
Sähkömoottoripyörän kohdalla säästät myös huoltokuluissa. Se ei vaadi säännöllistä huoltoa kuten perinteinen moottoripyörä, jonka vuosihuollossa esimerkiksi vaihdetaan moottoriöljy ja suodatin.
Kaikkiin moottoripyöriin on kuitenkin hyvä vaihtaa jarrunesteet kahden vuoden välein. Lue moottoripyöräsi huoltokirjasta, voitko vaihtaa jarrunesteet itse vai vaatiiko toimenpide ammattihuoltoa.
Tavallisesti valmistajat suosittelevat moottoripyörille ensihuoltoa ensimmäisen tuhannen ajokilometrin jälkeen. Tämän ja muut vaadittavat huollot näet huoltokirjan huolto-ohjeesta.
5) Sähkömoottoripyörä on hiljainen ajaa
Sähkömoottoripyöräilyssä ääni ei ole osa ajokokemusta, kuten perinteisessä moottoripyörässä, koska sähkömoottori on hiljainen käytössä.
Nykyiset päästönormit edellyttävät matalaa melutasoa myös polttomoottorikäyttöisiltä ajoneuvoilta, joten myös uudet bensiinikäyttöiset moottoripyörät ovat aiempaa hiljaisempia.
6) Sähkömoottoripyörä ei sovellu talvikäyttöön
Moottoripyöräkausi ajoittuu Suomessa tavallisesti huhti–lokakuulle. Kesäkaudella sähkömoottoripyörä pärjää hyvin perinteiselle moottoripyörälle, mutta sen talvikäyttö on hankalaa.
Automaattinen moottorinohjaus estää akuston lataamisen pakkasella. Akustossa ei ole lämmitystä eikä sitä voi irrottaa, kuten esimerkiksi sähköpyörissä, ja viedä sisälle lämpimään. Tämän vuoksi sähkömoottoripyörää täytyy talvikelillä säilyttää ja ladata lämmitetyissä tiloissa. Tämä voi olla käytännössä hankalaa.
Jos mielit ajaa moottoripyörällä ympäri vuoden, kannattaa valita perinteinen moottoripyörä. Muista, että polttomoottorikin vaatii pakkasella erityistoimenpiteitä, kuten esilämmitystä ennen ajoa.
7) Sähkömoottoripyörän voi ladata kotona pistorasiasta
Sähkömoottoripyörän akun voi ladata turvallisesti kotona tavallisesta pistorasiasta eli niin kutsutusta suko-pistorasiasta. Varmista, että käytät lataamiseen vain ehjää ja puhdasta pistorasiaa. Näin vältyt tulipalon riskiltä.
Akun hidaslataus pistorasiasta tyhjästä täyteen voi kestää enimmillään noin kahdeksan tuntia akun koon mukaan. Sähköakku on fiksua ladata yön aikana, kun pörssisähkö on tavallisesti halpaa.
Myös pikalataus on mahdollista, kunhan moottoripyörässä on pikalatauksen mahdollistava Type2-pistoke. Sellaisen voi myös ostaa lisävarusteena valmistajalta tilausvaiheessa. Nopeimmillaan latausteho on 12 kilowattia, ja akun saa täyteen noin 45 minuutissa.
Moottoripyörän pikalataukseen sopivat samat laturit kuin autojen pikalataukseen. Pikalatureita on esimerkiksi huoltoasemien ja kauppakeskusten yhteydessä. Niitä tulee myös jatkuvasti lisää kaupunkien keskusta-alueille.
8) Sähkömoottoripyörällä matka Lappiin saattaa kestää kauemmin
Suomen kattavan latausverkoston ansiosta sähkömoottoripyörälläkin voi lähteä pidemmille reissuille. Sen kantama on noin 150–350 kilometriä akuston koon mukaan.
Koska sähkömoottoripyörän lataus voi kestää kauemmin kuin perinteisen moottoripyörän tankkaaminen, saattaa matka perille kestää kauemmin. Toisaalta pitkillä ajomatkoilla kuskikin kaipaa välillä lepoa, eikä hieman pidempi tauko ole pahitteeksi.
9) Sähkömoottoripyörä on ekologisempi ajaa
Sähkömoottoripyörä on ekologisempi ajaa kuin polttomoottorikäyttöinen moottoripyörä, koska sähkön tuotannosta aiheutuvat päästöt ovat pienemmät kuin fossiilisten polttoaineiden. Toisaalta kumpikin vaihtoehto on polttomoottorikäyttöistä henkilöautoa ekologisempi liikkumismuoto, jos autolla ajetaan yksin.
Fakta: Sähkömoottoripyörä
- Samassa ajoneuvoluokassa kuin muutkin moottoripyörät.
- Sähkömoottorissa voi olla tehoa kolmesta kilowatista ylöspäin.
- Saa ajaa tavallisella moottoripyöräkortilla.
- Sähkömoottoripyörällä ajettu ajokortti ei oikeuta ajamaan perinteisellä moottoripyörällä, koska sähkömoottoripyörässä ei ole manuaalivaihteistoa.