Uusi auto on liikenneturvallisuusteko

Suomessa liikutaan tunnetusti vanhoilla autoilla. Uuden auton hankintaa voi perustella monilla seikoilla. Näistä turvallisuus jää valitettavan usein taka-alalle.

Suomen autokannan keski-ikä on ollut jälleen viimeiset vuodet tasaisessa nousussa. Vuoden 2019 lopussa liikennekäytössä olleiden henkilöautojen keski-ikä Suomessa oli 12,2 vuotta. Vanha autokanta tuo mukaan haasteita esimerkiksi päästöjen näkökulmasta. Turvallisuus on turhan harvoin esille nouseva aihe, mutta kymmenessä vuodessa silläkin alueella on tapahtunut huimaa kehitystä.

Turvallisuus on kehittynyt sekä aktiivisen että passiivisen turvallisuuden saralla. Näistä ensimmäinen tarkoittaa kuljettajan toimintaa avustavia ja tukevia turvajärjestelmiä. Esimerkiksi lukkiutumattomat jarrut ovat monille tuttu esimerkki kuljettajaa aktiivisesti avustavasta järjestelmästä. Moderneissa autoissa näihin lukeutuvat muun muassa kaistavahdit, aktiiviset ajolinja-avustimet ja hätäjarrutusassistentit. Näiden järjestelmien ansiosta kuljettajien aiheuttamien onnettomuuksien on ennustettu laskevan, vaikka liikennesuorite kasvaisi. Näin todetaan Onnettomuusinstituutin vuoden 2019 ennakkoraportissa.

Entä jos kuitenkin kolahtaa?

Mitkään aktiiviset turvajärjestelmät eivät pysty kumoamaan fysiikan lakeja. Liian suuri tilannenopeus voi johtaa suistumiseen ja esimerkiksi yllättäen eteen hyppäävää eläintä voi olla mahdoton väistää. Näissäkin tilanteissa uusilla uudemmat autot suojaavat matkustajiaan lähtökohtaisesti vanhoja paremmin. Tämä on esimerkiksi kehittyneiden turvarakenteiden ja materiaalien ansiota. Lisäksi matkustajia suojaavat perinteisten airbagien lisäksi erilaiset turvaverhot esimerkiksi sivuttaisilta iskuilta.

Auton sisällä olevien matkustajien turvallisuuden lisäksi uusien autojen suunnittelussa huomioidaan aiempaa vahvemmin jalankulkijoiden turvallisuus. Jos siis auton automaattiset hätäjarrutusjärjestelmät eivät saa pysäytettyä autoa ennen osumaa, on puskurin ja konepellin alta löytyvän ilmatilan suunnittelussa huomioitu jalankulkijan iskeytyminen autoa vasten. Tällä voi olla kriittinen merkitys vammojen syntymisen kannalta.

Uusi auto on siis kaiken muun hyvän lisäksi suorastaan liikenneturvallisuusteko. Modernien järjestelmien ansiosta kohtalokkaat tilanteet pystytään välttämään kokonaan, mutta ikävän tilanteen sattuessa uudet autot suojaavat sekä matkustajia että ulkopuolisia vanhoja autoja paremmin.

Tutustu Santanderin All in One -tuotteeseen.

Teknavi on Suomalainen autoiluohjelma
Environment: Stage 🢒Country: Finland 🢒Frontend Build: 20241125.1 Backend Build: 2.0.366